Úvod

 

Co je SEO?

Před tím, než si SEO rozebereme hlouběji, musíme si říct, co SEO vlastně je.

 

SEO je anglická zkratka pro “Search Engine Optimization”. V češtině používáme výraz optimalizace pro vyhledávače.

 

Pokud je pro vás SEO zcela nové, jistě se teď ptáte, co se to vlastně optimalizuje. A ptáte se dobře! Při SEO se optimalizují webové stránky tak, aby se v internetových vyhledávačích zobrazovaly na vyšších pozicích. Optimalizací se zde myslí zlepšování výkonu.

 

Správná optimalizace tedy vede k tomu, že jsou firemní stránky viditelnější pro uživatele hledající vaše produkty na internetu.

 

Není to super, když se vaše řešení nabídne člověku právě 

v tu chvíli, kdy ho hledá?

 

Jaké jsou jeho cíle?

SEO je proces, jehož primárním cílem je zvýšit návštěvnost webových stránek z neplacených internetových zdrojů. Těmito zdroji nemusí být nutně jen vyhledávače typu Google nebo Seznam, ale mohou to být i sociální sítě, katalogy firem atp.

 

Dalším, neméně důležitým, cílem SEO je optimalizovat stránky tak, aby přitahovaly to pravé publikum.

 

Sečteno podtrženo: SEO vám pomůže navýšit množství a kvalitu návštěvníků vašich webových stránek.

 

Proč je SEO důležité?

Internetové statistiky uvádějí, že jen prostřednictvím Google uživatelé denně hledají až 7 miliard vyhledávacích dotazů. Na internetu jsou miliony webových stránek a některé z nich soupeří právě s vaším webem o získání pozornosti vašich společných zákazníků.

 

Z toho je jasně patrné, že SEO není dobré podceňovat a každá moderní firma by ho měla zapojit do svých marketingových aktivit.

 

 

SEO MÝTY

Přestože je SEO důležitou marketingovou disciplínou, je to stále tak trochu černá skříňka. Internetoví giganti neustále přicházejí s novými algoritmy a úpravami ovlivňujícími výsledky vyhledávání.

 

K těmto změnám vyhledávače z pochopitelných důvodů nedávají žádné návody typu: „Udělali jsme to a to. Proto si nyní na web přidejte to a to a vaše stránky pak hned dáme na první pozice.“

 

V SEO je tedy důležité neustále sledovat okolní dění, co nejrychleji reagovat na změny a vše testovat.

 

Tato nejednoznačnost dala vzniknout několika mýtům, které různě kolují časoprostorem, přestože jsou zastaralé či mylné. Některé z nich si rozebereme níže.

 

 

7 SEO mýtů, které můžete rovnou hodit za hlavu:

 

1) SEO je pouze o pořadí ve výsledcích vyhledávání

Nebuďte posedlí pořadím. Zaměřte se raději na kvalitu obsahu, jeho kontext a snažte se návštěvníkům přinést odpovědi na jejich otázky nebo jim pomozte s řešením jejich problémů.

 

 

2) SEO je o množství klíčových slov na stránce

Spolu s tím, jak vyhledávače mění své algoritmy se na druhé straně zároveň mění i to, jak my lidé používáme vyhledávače. Dnes už do vyhledávače neťukáme jen klíčová slova, ale celé fráze/věty/dotazy.

 

Přestože jsou klíčová slova logicky i nadále důležitá, nesmíme to s nimi přehánět. Ba co víc, při tvorbě textů bychom se měli dostat o úroveň výše a zaměřit se na dané téma více ze široka a kromě klíčových slov používat nejen synonyma, ale hlavně slova příbuzná s daným tématem.

 

 

3) Můj web musím manuálně přidat do Google, jinak ho nenajde

Pokud máte zcela nové stránky, pak přidáním vaší nové sitemap do Google Console určitě nic nezkazíte (můžete tak učinit zde), ale zároveň nemáte žádnou záruku toho, že si nějak zásadně pomůžete.

 

Google vaše stránky najde tak jako tak pomocí svých vyhledávacích robotů, proto se touto myšlenkou nemusíte zbytečně stresovat.

 

 

4) Množství odkazů je důležitější než obsah

V minulosti platilo, že čím více odkazů na webové stránky směřovalo, tím lepší byly vaše SEO šance na umístění na vyšších pozicích.

 

Dnes je podstatné zaměřit se na kvalitu příchozích odkazů spíše než na kvantitu. Důležitost interních odkazů naopak stoupá.

 

 

5) SSL není důležité

Možná jste si při procházení webu všimli, že některé adresy začínají na http:// zatímco jiné na https://. Možná jste si také všimli, že u některých je v adresním řádku nápis "Nezabezpečeno" a u jiných je ikonka zámku.

 

Bez SSL / HTTPS

 

S SSL / HTTPS

 

 

Ten zámeček a označení https:// ukazují, že je připojení se stránkou šifrované (takže hackeři nemohou zachytit vaše data). Pokud toto zabezpečení na svém webu ještě nemáte, neprodleně si ho zařiďte.

 

SSL je dnes už standardem. Je to zároveň jeden z mála SEO faktorů, o kterém sám Google prohlásil, že na něj bere zřetel v hodnocení.

 

 

6) Meta description má zásadní dopad na pozice

Meta description nebo meta popisek už delší dobu nepatří mezi hodnotící faktory. Na druhou stranu je v SEO stále důležité. Využijte ho pro přesvědčivý text, proč by měl uživatel kliknout právě na váš web.

 

Meta popisek ukázka

 

7) Většinu obsahu musím dát na home page

Home page byla vždy prezentována, jako výkladní skříň vaší online prezentace. Má to ale jeden háček... Ne každý návštěvník totiž na váš web přichází právě přes home page!

 

Tím, jak lidé na vaše stránky chodí z různých zdrojů, získávají mnohdy první dojem na úplně jiných stránkách, než je home page. Vezměte si například, když někdo hledá "průmyslová automatizace" tak mu Google v dobré víře nenabídne home page, ale nabídne mu konkrétní stránku, kde pravděpodobně nalezne hledané informace.

 

Home page proto použijte pro základní informace, benefity a ukažte tam návštěvníkům, jakou akci mají udělat dál.

 

SERP ukazka montana-mb.cz

 

 

1. Kapitola: Algoritmus - středobod internetu

 

Co přesně určuje, čí stránka se zobrazí na první pozici na stránce výsledků vyhledávání (tzv. SERP - Search engine result page)?

 

Odpovědí je: algoritmus daného vyhledávače. Ten určuje, kdo se zobrazí mezi výsledky na předních příčkách a kdo naopak až někde....no na druhé stránce.

 

Jak praví stará dobrá SEO anekdota: Nejlepším místem, kam schovat mrtvolu je druhá stránka na Google.

 

Jak algoritmy vyhledávačů přesně fungují pochopitelně neví nikdo zcela jistě. Situaci navíc ztěžuje fakt, že každý vyhledávač svůj algoritmus neustále mění a upravuje - viz historie změn v algoritmu od Googlu.

 

Pro správné SEO je tak potřeba neustále testovat nové věci, sledovat dění v branži a v neposlední řadě držet se pokynů a informací od samotných vyhledávačů.

 

Možná si teď kladete otázku, k čemu jsou SEO specialisté a SEO agentury, když teda nikdo neví jistě, jaká kritéria bere algoritmus vyhledávačů v potaz při určování pozic ve výsledcích vyhledávání.

 

Nebojte se, naštěstí existuje několik ověřených faktorů, jejichž vylepšením můžete takřka okamžitě zvýšit své šance na lepší umístění:

  • zvyšte rychlost načítání stránek (včetně načítání na mobilech),
  • zaměřte se na použitelnost na mobilních zařízeních (buďte mobile friendly a nebudete litovat),
  • optimalizujte existující obsah,
  • zabezpečte své stránky pomocí HTTPS,
  • tvořte kvalitní obsah a zvyšte tak dobu, kterou návštěvníci na webu stráví,
  • zaměřte se také na UX a zvyšte množství navštívených stránek a snižte bounce rate - za oboje vás vyhledávače odmění.

 

 

2. On-Page SEO faktory

 

V této kapitole si blíže rozebereme tzv. on-page SEO faktory, jež jsme nakousli v předchozí kapitole.

 

On-page SEO faktory jsou ty položky na vašem webu, které vyhledávače procházejí s cílem poznat charakter vašich stránek a jejich kvalitu.

 

Zjištěné informace algoritmus vyhledávače přechroupe spolu s ostatními faktory a stránce udělí hodnocení. Hodnocení pak ovlivňuje pozici stránky ve výsledcích vyhledávání.

 

Jak už název napovídá, on-page SEO faktory se nachází na vašem webu. Máte tak nad nimi naprostou kontrolu a proto jsou to zároveň ty nejjednodušší položky pro zlepšení vašeho SEO:

 

Délka obsahu

Kvalitní obsah je základ každé marketingové komunikace a o webu to platí obzvlášť. I když neexistují žádná závazná pravidla pro minimální délku obsahu, tak některé SEO testy prokázaly, že stránky s delším obsahem se ve výsledcích vyhledávání umisťují výše, než ty s kratším obsahem.

 

 

Meta titulek (Title)

Optimalizujte meta titulky svých stránek tak, aby ideálně obsahovaly klíčové slovo co nejblíže svému začátku. Nezapomeňte však na to, že tento titulek budou číst kromě vyhledávačů také lidé. Tvořte je tak, aby člověk i stroj snadno pochopili o čem daná stránka je.

 

Meta titulek ukázka

 

Nebojte se v titulku použít také modifikátory typu: "2018", "SLEVA", "Nejlepší", "Novinka", "Název značky" atp.

 

 

Responzivita

Ano, i v roce 2018 je stále značná část firemních stránek neresponzivní, což automaticky staví bariéru pro uživatele mobilních technologií = potenciální zákazníky. Pokud se to týká i vašich stránek, doporučujeme je v nejbližší době předělat tak, aby byly dostupné všem. Rádi vám s tím pomůžeme.

 

 

Zabezpečení stránek prostřednictvím HTTPS

HTTPS už tu zaznělo několikrát - pro SEO je to skutečně důležité. Zabezpečení stránek pomocí HTTPS protokolu se v posledních letech stalo naprostým standardem podobně jako responzivní design.

 

Přechod z HTTP na HTTPS není technicky nijak zásadně složitý a můžete tím jen získat.

 

Jak na to v případě, že máte stránky na Wordpressu, se dozvíte v našem příspěvku zde.

 

 

Interní odkazy

Architektura webu je nyní důležitější než kdy před tím. Vyhledávače procházejí vaše stránky tak, že "čtou" jejich kód, kde kromě obsahu naleznou také odkazy na další stránky na vašem webu. Těmito odkazy se robot vyhledávače po webu snáze pohybuje, což napomůže indexovatelnosti i SEO.

 

 

Rychlost načítání stránek

Po responzivitě a zabezpečení stránek pomocí HTTPS je rychlost načítání dalším faktorem, který myslí bezprostředně na návštěvníka a jeho dojmy z procházení webu. Pokud se vaše stránky pomalu načítají, nabyde vyhledávač dojem, že svým návštěvníkům neposkytujete dostatečný komfort, což může negativně ovlivnit vaše SEO. Změřte si rychlost načítání stránek pomocí některého ze SEO nástrojů a pusťte se do zrychlování.

 

 

Optimalizace obrázků

Nezapomeňte, že kromě textu je potřeba optimalizovat pro vyhledávače také obrázky. To se dělá pomocí tzv. "alt textu" neboli "alternativního textu". Tento text není v obrázku na první pohled vidět - je ukryt v kódu webové stránky a zobrazí se tehdy, pokud není z nějakého důvodu možné obrázek načíst. Alternativní text pomáhá vyhledávačům zjistit, co je na obrázku a tak ho správně zaindexovat.

 

 

Struktura URL

Vyhněte se používání přehnaně dlouhých, komplikovaných a tajemných URL typu:

 

buldok-marketing.cz/kat=987/delejte-seo-nebo-se-vam-google-pomsti-kdyz-to-budete-nejmene-cekat

 

Namísto toho používejte přehlednou a jednoduchou strukturu jako:

 

buldok-marketing.cz/sluzby/ppc-reklama

 

TIP pod čarou: Video

Video a obecně multimediální obsah jsou nejen moderní, ale hlavně dokáží návštěvníkům obsah podat efektivnější formou. Odměnou vám bude nižší bounce rate a delší doba strávená uživatelem na stránce - oboje mají vyhledávače moc moc rádi.

 

 

V další kapitole nás čekají Off-page SEO faktory. Zadejte svůj e-mail níže a my vás budeme informovat, jakmile tuto kapitolu do článku přidáme.